عمران سازه ساختمان عمران سازه ساختمان .

عمران سازه ساختمان

ترمیم بتن

در صورت لطمه دیدن بتن و نمایان گشتن علائمی مانند وجود ترک، کرمو شدن بتن، شن زدگی و .... نیاز می باشد تا طی عملیاتی به نام ترمیم بتن، بتن آسیب دیده را بهبود بخشید. بنابراین ترمیم بتن به معنای اصلاح بخش های آسیب دیده از سازه و جایگزینی اجزاء تخریب شده است. 
ترمیم درواقع جایگزینی یا اصلاح مصالح، اجزاء یا اعضای خراب شده، آسیب دیده، یا معیوب یک سازه است. به عبارت دیگر، ترمیم شیوه‌ای است که به طولانی‌تر شدن عمر مفید واقعی سازه و رسیدن به عمر مفید طراحی آن کمک می‌کند.
پس ترمیم بتن موجب افزایش طول عمر مفید سازه و بهبود عملکرد آن می گردد. 

امروزه بتن به عنوان یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی در اکثر سازه های موجود در دنیا شناخته می شود. با این وجود همانطور که میدانیم نحوه ی عمل آوری، ساخت بتن و همچنین اجرای آن، رابطه ی مستقیمی با طول عمر و مقاومت بتن دارد ولی تجربه ثابت کرده است که عمر و دوام بتن علاوه بر وابستگی به کیفیت مصالح مصرفی تحت تاثیر شرایط محیطی نیز قرار دارند و چنانچه بتن بر اساس شرایط محیطی ساختمان مربوطه طراحی و اجرا نگردد، با گذشت زمان از عمر مفید آن کاسته می شود و ساختار فیزیکی بتن دستخوش تغییرات نامطلوبی می گردد که می تواند منجر به خرابی سازه ی بتنی گردد.
همانطور که بیان شد بدلایل متفاوتی اعم از ایرادات ساخت و طراحی، عوامل تاثیر گذار محیطی و نحوه ی بهره برداری، بتن نیازمند تعمیر و ترمیم و در نهایت مقاوم سازی می شود. 

 

 

 

انواع روش ترمیم بتن:
امروزه روش های استاندارد متنوعی برای ترمیم و بازسازی سازه های بتنی وجود دارد که هر یک دارای مزایا، معایب و محدودیت هایی می باشند. به کارگیری هر یک از این روش های ترمیم و بازسازی نیازمند شناخت دقیق پتانسیل هر یک از این روش ها، معایب آنها، علت ایجاد عیب و تخریب، ابعاد، اکسپوز یا غیر اکسپوز بودن، شرایط بهره برداری، محدودیت های اقتصادی و زمانی، محدودیت های اجرایی و توقعات از عملیات می باشند.
انواع عیوب سازه های بتنی را می توان به عیوب و تخریب سازه ای و غیر سازه ای تقسیم بندی کرد. عیوب و تخریب های سازه ای به مشکلاتی اطلاق می شود که بر ظرفیت باربری سازه تاثیر داشته و باعث اختلال در باربری سازه می گردد. ترمیم و تقویت بتن جهت رفع عیوب سازه ای باید به نحوی باشد که بتن قادر به افزایش ظرفیت باربری و تحمل مقداری از بار وارد شده به سازه را داشته باشد.
از مشکلات غیر سازه ای که نیازمند ترمیم بتن ضیعف می باشند نیز می توان به مواردی مانند: وجود ترک های عریض و پرعمق ناشی از بروز حوادث، خوردگی و شکستگی بتن با ابعاد زیاد، درز های اجرایی ناشی از قطع بتن و ... اشاره کرد. 
در ترمیم بتن و تعمیرات غیر سازه ای، عملیات صورت گرفته باربر نبوده و صرفاً به منظور زیباسازی، جلوگیری از معضلات بهره برداری مانند نشت آب، حفظ دوام و .... انجام می گیرد.
انواع روش های تعمیرات و ترمیم سازه های بتنی اعم از: قالب بندی و بتن ریزی با بتن حاوی افزودنی های بتن، بتن پیش آکنده، بتن پاشی یا شاتکریت، ترمیم دستی، تزریق رزین اپوکسی و پلی یورتان، بتن اصلاح شده با پلیمر و چسب اپوکسی یا لاتکس، بتن های پلیمری و … می باشند.

 

 

 

نحوه ی ترمیم بتن
هنگامی که به بتنی با ظاهر خشن، متخلخل و پوسته پوسته (که به اصطلاح به آن بتن کرمو گفته می شود) برخورد میکنیم، می بایست عملیات ترمیم و تعمیر بتن را در دستور کار قرار دهیم. 
در صورت عدم ترمیم عضو بتنی، ساختمان مورد نظر به شدت مقاومت خود را از دست می دهد و به مرور سست می گردد. 
برای ترمیم بتن آسیب دیده ابتدا باید بتن کرمو تخریب شود سپس ملات ریزی مجددی صورت گیرد و با استفاده از مواد ترمیم بتن و ملات های ترمیمی، با روش مناسب اقدام به ترمیم بتن کرد سپس می توان میزان مقاومت فشاری بتن را با آزمایش بتن اندازه گیری و در صورت نیاز اقدام به مقاوم سازی ساختمان نمود.

 

 

 


برچسب: ترمیم بتن، مقاومسازی بتن، ترمیم ترک بتن، بتن کرمو، بتن آسیب دیده،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ تیر ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۵۴:۴۵ توسط:سجاد مجرد موضوع: نظرات (0)